Pressemeddelelse fra Lindknud Aftenhøjskole

Lindknud aftenhøjskole kan i denne sæson fejre 70 års jubilæum. Aftenhøjskolen startede i efteråret 1946 på initiativ af en gruppe lokale folk. Krigen var overstået, og trangen til oplysning og åndelighed øgedes, og man ønskede at finde en ny og bedre vej til sameksistens.

Fra aftenhøjskolens start som halv kommunal skole over etablering af den selvstændige forening i 1949( Lindknud sogns Aftenhøjskole) og frem til 1954, holdtes møderne på skift på sognets 4 skoler, derefter en periode på skiftevis Lindknud og Hovborg skoler. Efter 1970 foregik møderne kun i Lindknud, først på skolen og senere som nu på Bøgevang. Fra starten og frem til 60erne var fremmødet meget stort. Prisen var  5 kr. for en hel møderække og  kaffen kostede 50 øre.  En foredragsholder fik typisk mellem 30 kr. og 50 kr.

Dengang som i dag spændte emnerne vidt. Det var vigtigt at holde sig bredt orienteret.  Læser man protokollen op gennem årene, ser man, at på næsten hver generalforsamling har man stillet spørgsmålet: Skal det fortsætte. Og ja det blev fortsat på trods af mange omvæltninger i samfundet. Landbruget blev gradvist industrialiseret, 68 oprøret forandrede også meget. I det spændingsfelt og i den materialisering, der var opstået i befolkningen, har foreningen formået at overleve og forny sig. Overleve med gode og forskellige foredragsholdere, godt samvær, inspirerende diskussioner og højt oplysningniveau. Fremmødet har i mange år været stabilt og dørene er vidt-åbne for alle.

Torsdag d. 27. oktober kl. 19 tages hul på jubilæumssæsonen i Lindknud Aftenhøjskole.

Der tilbydes i år 11 foredrag, der afholdes om torsdagen kl. 19  på Bøgevang i Lindknud.

Første foredragsholder er Lola Lecius Larsen med foredraget ”80 år i danskhedens tjeneste”. Lige syd for Kongeåen ligger Bennetgaard, som den har gjort det siden 1690. Jutta Kloppenborg Skrumsager forærede i 1936 slægtsgården Bennetgaard til brug som rekreationshjem for danske sydslesvigere. Derved har stedet fået en hel unik historie.  Tanken om at forære sit hjem til rekreationsophold for dansksindede sydslesvigere spirede, hun ville gerne, de kunne bevare deres forhold til Danmark og dansk kultur, opleve bedre sociale forhold og få mere sul på kroppen rent ud  sagt. Sammen med en kreds af kvinder blev det en realitet i 1936, og ”Hvilehjemmet Bennetgaards” historie begyndte. Lola Lecius Larsen er i dag stedets daglige leder.